LH.pl · Dział pomocy
Słyszałeś, że pozycjonowanie to złożone działanie, które może realizować tylko profesjonalista? To tylko częściowo prawda. Zobacz, co możesz zrobić samodzielnie, bez dużej wiedzy, jeśli nie możesz jeszcze pozwolić sobie na wsparcie profesjonalnej agencji SEO.
Czy warto samemu pozycjonować stronę?
Efektywność pozycjonowania, rozumiana jako wzrost sprzedaży, zależy od wielu czynników. Pomijając czynniki zewnętrzne takie jak: zmiany w algorytmie Google, działania konkurencji czy chociażby zmiany na rynku w danej branży, wiele zależy też od prowadzonych działań.
Weź pod uwagę, że liczy się nie tylko co robisz, ale również w jakim czasie to realizujesz. Intensywne działania niemal zawsze oznaczają szybsze efekty. Co oczywiście nie oznacza, że z małymi zasobami nie warto nic robić w kwestii optymalizacji strony. Może nie osiągniesz takich efektów jak z agencją, ale na pewno będziesz na lepszej pozycji niż konkurencja, która nie robi nic.
Co warto przygotować do pozycjonowania strony?
Zakładam, że nie masz budżetu, więc musisz bazować na bezpłatnych narzędziach. Zadbaj o wdrożenie Google Analytics i Google Search Console. Naucz się korzystać z bezpłatnych wersji narzędzi takich jak:
- Keywordtool.io
- Keywords Finder
- Ubersuggest
- Moz Link Explorer
- Semstorm Keywords Simple
- Searchmetrics
Możesz oczywiście zdecydować się na wykupienie dostępu do płatnych narzędzi, ale rozważ, czy w Twojej sytuacji jest to opłacalne.
Pamiętaj, że we współpracy z agencją, w większości przypadków otrzymasz wszystkie niezbędne raporty z płatnych narzędzi. Zapytaj o to przed podjęciem współpracy.
Poza narzędziami potrzebne Ci także umiejętności (lub osoby z umiejętnościami):
- pisania tekstów na strony
- publikacji treści na stronie
- wprowadzania drobnych zmian w kodzie lub znajomości CMS
Przyda się w związku z tym dostęp do serwera i do strony internetowej.
Pierwszy krok – audyt i rozbudowa treści
Algorytm Google analizuje treści na Twojej stronie, aby ocenić jej jakość i wartość dla użytkownika. Zacznij więc od analizy tego, co już masz na stronie. Sprawdź:
- czy na stronie głównej i stronach ofertowych są teksty – warto zadbać, aby były to treści dłuższe niż kilka zdań, celuj w kilka tysięcy znaków, a najlepiej porównaj długość tekstów i konkurencji, która już jest na pierwszej stronie Google
- czy nie masz skopiowanych tekstów – mam na myśli kopiowanie od innych, ale również publikowanie tego samego tekstu na różnych podstronach swojej witryny, Google ceni unikalność, więc zadbaj o samodzielnie tworzone treści
- czy Twoje teksty zawierają ważne biznesowo i strategicznie frazy – Google rozpoznaje tematykę strony po frazach, w ogóle po słowach, których używasz w tekście; jeśli więc sprzedajesz akcesoria rowerowe, zadaj sobie pytanie, czy taka fraza pada na jakiejkolwiek stronie witryny
Po takiej krótkiej analizie możesz przystąpić do kolejnego kroku – wyszukania, wybrania i dopasowania fraz do każdej podstrony.
Wyszukiwanie fraz pod pozycjonowanie
Jak wyszukują Twoich usług i produktów użytkownicy Google? Na temat fraz można stworzyć odrębny artykuł, bo temat jest bardzo szeroki.
Ponieważ jesteś początkujący, zaproponuję Ci taką ścieżkę działania:
- zastanów się, jaką frazę być wpisał, aby znaleźć to, co oferujesz
- wpisz tę frazę w jednym z wymienionych przeze mnie wyżej narzędzi
- przeanalizuj propozycje wygenerowane przez narzędzie, zwróć uwagę na popularność fraz
- zbuduj listę fraz, które podpowiadają narzędzia i zaplanuj dodanie ich na stronie w treściach
- zajrzyj do dobrze wypozycjonowanej konkurencji – jakie frazy pojawiają się w ich tekstach?
- rozbuduj treści o frazy zaczerpnięte u konkurencji
Pamiętaj, że tekst nie może być o niczym i jego rolą nie jest “zawierać w sobie frazy”. Stwórz więc atrakcyjny sprzedażowo tekst, a potem zadbaj o to, by dodać do niego frazy. Nie dodawaj fraz w nienaturalny sposób. Zapomnij o dodaniu fraz luzem, po przecinku albo w formie wypunktowania.
Wreszcie testuj efektywność danego tekstu. Za jakiś czas sprawdź, czy wyświetla się na wyższych pozycjach (sprawdzisz to Google Search Console). Jeśli nie ma efektu, rozważ, czy nie trzeba dodać więcej tekstu i więcej fraz. A może przesadziłeś z frazami i są w każdym zdaniu? Takie działanie nazywamy przesyceniem tekstu frazami i Google nie lubi takich zabiegów.
Optymalizacja strony
To nie koniec pracy nad treściami. Obok fraz ważne są też inne aspekty. Zacznijmy od tych edycyjnych.
W pozycjonowaniu ważne są nagłówki. Zaleca się, aby każda podstrona miała jeden nagłówek <h1>, który w dodatku zawiera frazę i mówi coś o tej konkretnej podstronie. Kolejne nagłówki, czyli <h2>, <h3>, <h4> itp. powinny być oznaczone w treści.
Częstym błędem jest tutaj przekonanie, że nagłówek to po prostu wyróżniony graficznie element. Z punktu widzenia SEO liczy się, w jaki sposób nagłówek oznaczony jest w html. Nie daj się więc zwieść, że ten większy, czy ciemniejszy napis, jest najważniejszy – nierzadko spotykam nielogicznie ustawione style na stronie. Najważniejszy jest ten nagłówek, który oznaczysz jako <h1>.
Istotne są także elementy edycji tekstu: pogrubienia ważnych fragmentów (ale nie samej frazy, jak kiedyś robiono) oraz wdrożenie wypunktowań. Warto także urozmaicać tekst i dzielić go na przejrzyste fragmenty – duże akapity <h2>, a w ich obrębie mniejsze podpunkty <h3>.
Na chwilę się tu zatrzymam. Warto optymalizować dodawane pliki graficzne. Każde zdjęcie czy grafika mają atrybut alt, który powienien krótko mówić, co jest na zdjęciu. Warto ten opis zbudować z zawartością frazy. Dodatkowo zmień zawsze nazwę pliku, aby zawierała frazę i optymalnie także nazwę Twojej firmy lub marki.
Pozycjonowanie – trochę techniki
Popracowaliśmy nad tekstem pod wieloma względami. Teraz czas na liźnięcie trochę innej optymalizacji strony. Zacznijmy od title i description – to elementy, które zazwyczaj wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, czyli tytuł strony i opis, który ma zachęcić do odwiedzin.
Tytuł ma znaczenie dla pozycjonowania i warto tutaj dodać frazę. Opis ma znaczenie o tyle, że jego treść ma wpływ na pozyskanie użytkownika. Jeśli jest nieciekawy, niejasny lub w ogóle go nie, są mniejsze szanse, że ktoś zechce wybrać akurat naszą stronę.
Gdzie zmienić title i description? W kodzie strony lub łatwiej, jeżeli Twój CMS na to pozwala, to w CMSie. Najpopularniejszym CMSem jest WordPress. Aby ułatwić sobie optymalizację strony właśnie na WordPressie, warto zainstalować jedną z popularnych wtyczek SEO: Yoast SEO lub All in one SEO.
Kolejnym krokiem będzie zadbanie o linkowanie wewnętrzne. Powiązania pomiędzy poszczególnymi podstronami Twojej witryny są przydatne nie tylko dla użytkownika, ale również i dla robota Google. Linkując do jakiejś podstrony pokazujesz robotowi, że jest ona powiązana i istotna.
Przemyśl więc, do czego warto linkować z każdej podstrony. Na stronie produktowej może to być linkowanie do powiązanych produktów, na blogu – do usługi, która pasuje do tematu artykułu itp..
Pozycjonowanie dla zaawansowanych
Jeśli masz małą, lokalną firmę i małą konkurencję, powyższe zmiany optymalizacyjne przyniosą efekty. Chociażby zaczniesz wyświetlać się na nazwę swojej firmy, jeśli do tej pory się nie wyświetlałeś. Pamiętaj jednak, że im większa skala działań Twojej firmy, tym szerzej powinno działać pozycjonowanie.
Pominęłam całkowicie temat pozyskiwania linków, bo chociaż znajdziesz w internecie porady jak je pozyskać, zwykle jest to trochę lukrowany opis tego typu działań. Co mam na myśli? Zobacz, ile linków przychodzących mają strony z top 10 Google (wykorzystaj np. Ubersuggest lub Moz). A teraz zadaj sobie pytanie, czy stosując porady z blogów jesteś w stanie pozyskać taką liczbę linków. Czy współpracując z redakcjami i blogami zbudujesz mocny profil linków przychodzących? Tutaj liczą się inne działania, ale to już temat dla zaawansowanych i zadanie dla ambitnej agencji SEO.
Więcej o pozycjonowaniu znajdziesz na naszej stronie: widoczni.com.
Ania Zalewska
Na co dzień realizuję działania marketingowe w agencji Widoczni, przede wszystkim w zakresie bogatej treści na stronie internetowej i artykułów poradnikowych w magazynach branżowych. Prowadzę też szkolenia dla firm i zajęcia dla studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Wyższej Szkoły Bankowej, Collegium da Vinci oraz w instytucjach. Doświadczenie zdobywałam jako copywriter, specjalista Google Ads i realizując działania dla pozycjonerów. Dzięki temu chociaż nie jestem pozycjonerem, nie mam wcale tylko teoretycznej wiedzy o SEO. To doświadczenie przydaje mi się we wszystkich zadaniach związanych z rozwojem strony internetowej.
Podobał Ci się artykuł? Zostaw opinię!
Jeden komentarz
Możliwość komentowania została wyłączona.
Treść i jej długość oraz oryginalność oraz dobry tytuł jest kluczowy. Linki nie wiem czy mają dzisiaj takie znaczenie jak dziś. Jedna strona ma z 10 linków inna 10 000 linków a mogą stać tak samo wysoko.