LH.pl · Dział pomocy
Program pocztowy do wysyłki i odbioru wiadomości e-mail można skonfigurować na dwa sposoby: bez szyfrowania i z szyfrowaniem.
Mimo, że metoda bez szyfrowania bywa tą domyślną przy konfiguracji programu pocztowego, jest to rozwiązanie niezalecane i niebezpieczne dla prywatności Twojej korespondencji i ochrony danych. Pokażemy Ci dlaczego szyfrowanie jest tak istotne i jak zmienić ustawienia Twojego programu pocztowego.
Czym jest szyfrowanie poczty SSL/TLS?
Za pośrednictwem poczty e-mail wysyłamy i odbieramy wiadomości często zawierające wrażliwe dane. W takiej sytuacji należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo swojej skrzynki e-mail, chroniąc ją przed niepowołanym dostępem. Z pomocą przychodzi funkcja łączenia się z serwerem pocztowym poprzez szyfrowany protokół SSL/TLS. Gdy szyfrowanie SSL/TLS jest aktywne, Twoje dane do logowania są niemożliwe do odczytania przez osoby trzecie. Nawet jeśli ktoś przejmie dane do logowania do Twojej skrzynki, to będą one w takiej formie, że nikt ich nie odczyta. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu, w którym opisaliśmy SSL/TLS dla skrzynki e-mail.
Trzeba jednak pamiętać, że nawet dostępność dobrych zabezpieczeń na serwerze nie wystarczy, jeżeli masz źle skonfigurowany program pocztowy.
Jeżeli korzystasz z połączeń nieszyfrowanych np. w swoim telefonie i zdarza Ci się połączyć ze swoją pocztą za pomocą otwartego WIFI w miejscach publicznych – Twoje maile są łatwe do przechwycenia. To tylko jeden z przykładów niebezpieczeństwa, sytuacji takich może być znacznie więcej.
Jak włączyć szyfrowanie na swoim koncie e-mail w programie pocztowym?
Zmiana jest bardzo prosta i wystarczy minuta Twojej pracy. Nie ma potrzeby ponownej konfiguracji poczty – wystarczy tylko zmodyfikować istniejące ustawienia. Nie utracisz historii korespondencji, nie zmieni się sposób korzystania ze skrzynki ani hasło.
Jeżeli do tej pory korzystałeś z niezaszyfrowanego połączenia, to konieczna jest zmiana portów oraz metody szyfrowania w ustawieniach programu pocztowego. Wejdź do ustawień konta e-mail w aplikacji pocztowej, a następnie w opcjach serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej ustaw odpowiedni port oraz metodę szyfrowania:
Port poczty przychodzącej: 995 (jeśli korzystasz z POP3) lub 993 (jeśli korzystasz z IMAP)
Port poczty wychodzącej: 465 (SMTP)
Metoda szyfrowania: SSL/TLS
I to wszystko. Wystarczy zapisać zmiany – program pocztowy będzie od teraz łączył się z kontem pocztowym za pośrednictwem szyfrowanego protokołu SSL/TLS.
Skorzystaj z naszych poradników wideo
Aby ułatwić Ci pracę, przygotowaliśmy poradniki tekstowe oraz poradniki wideo pokazujące, jak zmienić konfigurację poczty w najpopularniejszych programach i aplikacjach pocztowych. Znajdziesz w nich dokładną instrukcję zmiany ustawień konta pocztowego na przykładzie włączenia szyfrowania.
- Outlook 2016 i 2019 – zmiana konfiguracji w kliencie pocztowym pakietu Office
- Outlook 2013 – zmiana konfiguracji w kliencie pocztowym pakietu Office
- Mozilla Thunderbird – zmiana konfiguracji konta w programie od Mozilli
- Gmail – zmiana konfiguracji zewnętrznego konta na Gmailu
- Poczta (Windows 10) – zmiana konfiguracji w aplikacji pocztowej w Windows 10
- macOS (Mail) – zmiana konfiguracji w domyślnym programie pocztowym w komputerach Mac
- Android – zmiana konfiguracji poczty w aplikacjach na Androidzie
- iOS – zmiana konfiguracji w iPhone / iPad
Jak widzisz, zmiana nie wymaga zbyt wiele pracy, a dodatkowa warstwa bezpieczeństwa zapewnia ulepszoną ochronę konta pocztowego. Jeśli korzystasz z innego programu pocztowego i masz problem z przełączaniem się na szyfrowany protokół, zostaw komentarz. Napisz, z jakiego programu dokładnie korzystasz (i w jakiej wersji), a postaramy się pokierować Cię w jego konfiguracji.