LH.pl · Dział pomocy
Chcesz pisać artykuły na pierwszą stronę wyszukiwarki? Jesteś specjalistą w swojej branży i masz ochotę podzielić się wiedzą z użytkownikami? To dobrze! Jednak musisz spełnić pewne „wymogi”, które przybliżą Cię do wysokich pozycji. Z tego wpisu dowiesz się jakie czynniki wziąć pod uwagę w pracy nad tekstem i jak napisać artykuł, który pokona konkurencję w Google.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Czym są Core Web Vitals i jaki mają wpływ na SEO?
Od maja 2021 roku wskaźniki Core Web Vitals będą czynnikiem rankingowym w Google.
Zanim napiszesz artykuł stwórz profil odbiorcy treści
Nie da się jednym wpisem odpowiedzieć na problemy wszystkich klientów. Musisz poznać obawy i potrzeby użytkowników, aby przekazać im wartościową treść. Lepiej zrobić wiele szczegółowych artykułów, niż jeden ogólnikowy, który nie poruszy dogłębnie istotnych zagadnień. Na samym początku trzeba więc ustalić profil idealnego klienta (buying persona), a następnie określić miejsce odbiorcy w lejku sprzedażowym.
Poznaj swoją grupę docelową
Komunikat będziesz formułować na podstawie wykształcenia, płci, miejsca zamieszkania czy wykonywanego zawodu. Nie chodzi tu o wartościowanie ludzi przez któryś z czynników. Często potrzeby mieszkańca aglomeracji miejskiej będą się różnić od tych właściciela nieruchomości na wsi. Podobnie można założyć, że kobiety będą szukać innych informacji o kosmetykach niż mężczyźni.
W tworzeniu profilu tzw. buyer persony pomoże Ci np. strona Make my persona od HubSpot. Na podstawie aktualnych danych o użytkownikach korzystających z Twojej strony oraz informacjach dotyczących rynku zobaczysz, jak wygląda profil idealnego klienta. To właśnie na tej podstawie stworzysz odpowiedni artykuł z dobrze dopasowanym tematem, o czym przeczytasz tuż poniżej.
Źródło: https://www.hubspot.com/make-my-persona
Dobierz trafny temat
Niby oczywiste, że aby stworzyć publikację, trzeba wiedzieć, o czym pisać. Gdy ma to być konwertująca treść, to nie może być oderwana od rzeczywistości. Skąd wziąć pomysł?
- Porozmawiaj z klientami. Dowiedz się, co było motywacją do tego, aby skorzystać z Twoich usług lub produktów.
- Zobacz jakie treści publikuje Twoja konkurencja. Możesz się nawet zapisać do ich newsletterów, aby wiedzieć o ważnych wydarzeniach w branży, nowych promocjach i trendach.
- Wykorzystaj siłę social mediów. Pomysł na artykuł znajdziesz również na stronach i grupach poświęconych danej tematyce.
- Czytaj fora internetowe oraz sekcje komentarzy pod produktami na platformach sprzedażowych. Tutaj również możesz znaleźć przydatne informacje dotyczące problemów użytkowników, które Twój tekst może rozwiązać.
Wybierz słowa kluczowe i umieść je w tekście
Research słów kluczowych
Żeby wybrać odpowiednie słowo kluczowe, warto zobaczyć, jakich fraz używają Twoi klienci. Możesz to zrobić za pomocą darmowych rozwiązań od Google lub przy użyciu innych platform.
- Google Auto Suggest — mechanizm, który dopowiada zakończenie naszego zapytania w oknie wyszukiwarki. Nie jest on jednak idealny, ponieważ wyniki uwarunkowane są różnymi czynnikami (np. lokalizacją). Dodatkowym minusem używania sugestii Google jest brak informacji o wartości danej frazy.
- Keyword Planner — popularność wyrażenia sprawdzisz dopiero tutaj, jednak wymagane jest posiadanie przynajmniej jednej kampanii w Google Ads.
- SEMSTORM — to narzędzie pozwoli Ci zobaczyć słowa kluczowe z różnych źródeł, a także sprawdzić ich popularność. Możesz także skorzystać z wersji darmowej i otrzymać setki podpowiedzi popularnych fraz.
Zastanów się, czy warto wykorzystywać najczęściej wybierane hasła, ponieważ są one związane z dużą konkurencją. Lepiej wybrać frazę niszową lub frazę z długiego ogona. Upraszczając, składa się ona zwykle ze słowa głównego i dodatkowych „regał z litego drewna palisander” lub są w formie pytania: „jak zrobić regał na książki z drewna”.
Ważne! Podczas poszukiwania słów kluczowych trzeba pamiętać o intencji, która stoi za zapytaniem. Można wyróżnić 4 główne:
- Nawigacyjna — kiedy internauta szuka konkretnej strony czy firmy, na przykład „mbank”.
- Informacyjna — posiada ją osoba niezdecydowana jeszcze na zakup lub poszukująca informacji w danym temacie, np. „jaki regał do salonu?”
- Komercyjna — zapytania tego typu łączą się z wyrażeniem zainteresowania, jednak bez podania szczegółów dotyczących wybranego zagadnienia, np. „regał z drewna”
- Transakcyjna — gdy użytkownik podjął już decyzje i wie, co chce dokładnie kupić, np. „regał na książki kallax”.
Podczas pisania artykułu na bloga interesują nas głównie zapytania informacyjne.
Umiejscowienie fraz kluczowych
Słów kluczowych poszukujemy oczywiście po to, by znalazły się w naszym artykule. Nie dajemy ich jednak tylko i wyłącznie w głównym tekście. W publikacjach znajdują się istotne elementy, w których możemy dodać wybrane frazy.
Gdzie umieszczać słowa kluczowe?
- w tytule
- w nagłówkach,
- we wstępie,
- w atrybutach ALT (o tym więcej się dowiesz z punktu “Grafiki w treści”),
- w znacznikach Meta Title i Meta Description,
- w wylistowaniach lub wypunktowaniach.
Zobacz kilka dodatkowych wskazówek:
Warto, żeby frazy znajdowały się na początku zdania. Niestety nie zawsze mamy taką możliwość. Nic na siłę.
Wyrażenie główne, na które pozycjonujemy tekst, nie musi się znaleźć w każdym śródtytule, ale powinno być użyte więcej niż jeden raz. Najważniejsze, aby pojawiło się w title oraz H1.
Fraz long tail używa się zwykle w nagłówkach od H3 do H6. Trzeba jednak dobrze przemyśleć ich dobór w całej treść. „Salon fryzjerski Warszawa” zaburza jej naturalność. Na takie słowa kluczowe są inne miejsca na stronie, więc raczej nie wykorzystujemy ich w artykułach. Jeśli tylko się da, używajmy wyrazów bliskoznacznych.
W paragrafach nie bójmy się pisać przeróżnych odmian wybranych przez nas wyrażeń oraz dodatkowych zaimków. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby użyć np. frazy „drewno na regał”. Nie musimy cały czas pisać o drewnianym regale.
Aby użycie słów kluczowych w tekście stało się prostsze, możemy zastosować odpowiednie narzędzia. Na przykład Asystent Contentu SEMSTORM na podstawie danych z analizy konkurencji podaje nam, ile razy dana fraza ma się pojawić w tekście. Edytor także zasugeruje element HTML (odpowiedni nagłówek lub opis alt obrazka), w którym użyć słowa kluczowego. Wszystkie wskazówki i sugestie dostaniesz w trakcie pisania, co zapewnia komfortową pracę.
Zwróć uwagę na istotne elementy treści
Struktura artykułu
W dobie urządzeń mobilnych i powszechnego dostępu do internetu znacząco zmienił się nasz sposób czytania. Scrolling na smartfonach to standard przyswajania danych — teraz tekst skanujemy.
Jak więc przykuć uwagę internauty?
- Stwórz chwytliwy tytuł z głównym słowem kluczowym. Używanie tzw. click-baitów nie jest dobrym pomysłem na dłuższą metę. Możemy stracić wiarygodność.
- Pamiętaj o hierarchii nagłówków. Pierwszy z nich, czyli H1 w tekście pojawia się tylko raz. Strukturę można rozwinąć do poziomu H6, jednak zwykle kończy się ona na H3, rzadziej H4. Tekst ma być przyjemny dla użytkownika, więc jego podział musi być logiczny.
- Napisz interesujący pierwszy akapit. Powinien on jasno opisywać, o czym jest tekst poniżej. W innym przypadku możemy założyć, że część osób nie zapozna się z publikacją.
- Użyj słów kluczowych oraz ważnych informacji na początku zdania, czyli podobnie jak w przypadku samych nagłówków. Dlaczego? Badania eyetrackingu pokazują, iż wzrok internautów przesuwa się po treści, tworząc kształt litery „F”
- Korzystaj z pogrubienia, kursywy i podkreślenia. Czy formatowanie ma znaczenie w kontekście SEO? Ciężko uznać to za kluczowy aspekt optymalizacji, ale na pewno ułatwia odnalezienie przez czytelnika istotnych zagadnień.
- Dodaj wypunktowanie i wyliczenie. To świetny sposób na przejrzyste przedstawienie treści.
- Zrób podsumowaniu wpisu, które przedstawia najważniejsze wątki zawarte w tekście.
Brak poprawnej struktury może wpływać na wzrost współczynnika odrzuceń, dlatego warto zadbać o odpowiedni wygląd artykułu.
Naturalność tekstu
Wszyscy o tym trąbią, ale trzeba o tym wspomnieć również i w tym artykule. Algorytmy Google’a są na tyle zaawansowane, że są w stanie wyłapać treści przesycone słowami kluczowymi. Owszem, kiedyś tworzono publikacje, w których mało istotny był przekaz. Teraz to wartość, unikatowość i poprawność stały się niezwykle ważne. Dobrze dobrany temat i główna fraza to tylko część sukcesu. Wpis musi być przyciągający, zróżnicowany i łatwy do czytania.
Poprawność językowa
Nawet najlepszym pisarzom i copywriterom zdarzają się literówki. Na porządku dziennym są powtórzenia oraz błędy ortograficzne lub interpunkcyjne. Zadbaj jednak o dokładne sprawdzenie treści i korektę, ponieważ zgodność z zasadami języka ma znaczenie. W najlepszym przypadku „bykami” wywołasz jedynie uśmiech czytelnika, w najgorszym tracisz na wiarygodności. Nikt nie chce przecież udostępniać źródła z defektami, nawet jeśli sam artykuł jest rewolucyjny. Ponadto, źle skonstruowane zdania mogą być przyczyną omyłkowego zrozumienia Twojej wypowiedzi.
Długość tekstu
O tym ile znaków będzie miał Twój artykuł, decyduje głównie to, czy wyczerpałeś temat. Nie sugeruj się tym, że ludzie teraz mało czytają, więc lepiej pisać krótko. Obszerny tekst możesz zawsze rozdzielić i stworzyć serię wpisów.
Jednym z ważniejszych czynników determinujących Twoją pozycję w Google jest wartość treści oraz jej unikalność. To natomiast łączy się z pojęciem topical authority, czyli ideą budowania kompletnych i dobrych jakościowo publikacji. Im są one lepsze, tym większa szansa na zajęcie wysokiej pozycji w SERP.
Czytelne akapity
Musisz wystrzegać się zbyt obszernych paragrafów — są one ciężkie w odbiorze. Duże bloki tekstowe wpływają również niekorzystnie na optymalizację. Skracaj lub rozdzielaj zdania, jeśli tylko jest to możliwe.
Treść musi być przede wszystkim łatwa i przyjemna dla użytkownika. Przekrój odbiorców jest różny, dlatego wpisy powinny być zrozumiałe dla jak największej liczby osób. Zbyt dużo ozdobników i skomplikowanych słów może odstraszyć czytelnika. Lepiej więc użyć wyrazów używanych w mowie potocznej niż wyszukiwać ekstrawaganckich przymiotników.
Specjalistycznego języka możesz bez problemu używać we wpisach dedykowanych do osób z branży lub ekspertów w danej dziedzinie.
Grafiki w treści
Podobno kupujemy oczami. Nic więc nie dorówna połączeniu świetnych zdjęć z rzetelnymi informacjami w tekście. Grafiki są istotnym elementem pozycjonowania strony.
Jak je wykorzystać?
- Wypełnij atrybut alt — z perspektywy robotów Google’a jego brak oznacza… brak obrazka. Bez tego nie przeanalizują grafiki. Ponadto, specjalnie przystosowane przeglądarki dla niewidomych czytają im treść ze strony internetowej włącznie z altem.
- Dodaj swoje główne słowo kluczowe w alternatywny opis. Ma on nadal brzmieć naturalnie, mieć sens i być unikatowy.
- Nazwij konkretnie wgrywany plik z grafiką. Ma to znaczenie dla crawlerów wyszukiwarek. Nazwa nie powinna być przypadkowa, posiadać polskich liter i znaków specjalnych. Słowa najlepiej rozdzielać pauzami.
- Sprawdź, ile waży grafika. Im „cięższa”, tym bardziej wydłuża się czas ładowania strony, a to również kluczowy czynnik optymalizacji.
- Wypełnij też title, który powinien być różny od atrybutu alt, ale tak samo może posiadać frazy kluczowe.
Dodaj odnośniki w publikacji
To ważny aspekt optymalizacyjny, którego nie warto pomijać. Bez względu na to, czy jest to linkowanie wewnętrzne, czy zewnętrzne.
Linkowanie wewnętrzne
Dodawanie linków do innych podstron w obrębie witryny pozwala czytelnikom oraz robotom wyszukiwarek przenosić się do wybranych przez nas miejsc. Dzięki temu dbasz o pozytywny UX i pozycjonowanie. Rzetelne treści z poprawnym linkowaniem obniżają współczynnik odrzuceń, a „chodzenie po stronie” rzutuje na wydłużenie sesji użytkownika. Poza tym masz wpływ na szybszą indeksację w wyszukiwarce. Same plusy, prawda? Przemyślane dodatkowe wpisy blogowe, będą pomagać głównemu artykułowi w optymalizacji.
Na jakość linkowania wewnętrznego wpływa odpowiedni dobór odnośników do treści oraz naturalne umieszczenie. Pokazuje się je zwykle za pomocą koloru, podkreślenia lub innego formatowania, które zwróci uwagę użytkownika. Dodaj też anchor texts, do których można wpisać słowa kluczowe. Jest to zasadniczy element dla algorytmów Google’a.
Linkowanie zewnętrzne
External linking w bardzo uproszczonych słowach, to przekazywanie mocy SEO na inne witryny. Jeśli dodamy obcy link do artykułu, to wzmacniamy poziom wiarygodności tej strony. Tak samo się dzieje, gdy ktoś odnosi do nas — w tym momencie to on nam pomaga w budowaniu pozycji zaufanego twórcy.
Jeśli treści będą dobre jakościowo, to inni użytkownicy sieci chętnie będą się dzielić Twoimi artykułami w obrębie swojej witryny lub social mediów. A to już ma bezpośredni wpływ na generowanie ruchu.
Podsumowanie — jak w pięciu prostych krokach jak napisać artykuł generujący ruch
Pisanie artykułów w zgodzie z dobrymi praktykami może na początku przerażać, jeśli jednak będziesz trzymać się kilku zasad, to możesz stworzyć poczytną wśród internautów publikację. Tak naprawdę blog to świetny sposób na zapewnienie sobie nowych odwiedzin na stronie internetowej. Ruch organiczny stworzony przez odpowiednio dopasowany tematycznie wpis będzie wartościowy dla Twojej witryny.
- Poznaj swojego klienta i dobierz odpowiedni temat.
- Przeanalizuj słowa kluczowe, wybierz pasujące frazy, a następnie zamieść je w odpowiednich miejscach treści.
- Pisz prostym, zrozumiałym językiem dla czytelnika.
- Wprowadź formatowanie i grafiki, które uatrakcyjnią wygląd wpisu.
- Pamiętaj o linkowaniu oraz dodatkowych elementach wpływających na optymalizację jak anchor text, atrybut alt, hierarchia nagłówków, rozmiar obrazka, etc.
Wpis gościnny SEMSTORM – Autor: Katarzyna Żołna, która zajmuje się tworzeniem treści w SEMSTORM. Swoje doświadczenie związane z content marketingiem zdobywała podczas pracy jako specjalista, a następnie koordynator zespołu e-commerce w jednym ze sklepów z branży wyposażenia wnętrz.