HTTPS/SSL – czym jest i jak wpływa na pozycjonowanie w Google

Od lat po sieci krążą informacje o tym, że włączenie standardu HTTPS (opartego na SSL) wpływa pozytywnie na SEO, czyli na pozycjonowanie strony w Google. Teraz pojawiły się nowe badania, które udowadniają tę tezę. Czym jest HTTPS i w jaki sposób sprawia, że nasza strona jest lepiej pozycjonowana?

Czym jest HTTPS/SSL i jak może mi to pomóc?

Na pozycję strony w Google wpływa mnóstwo elementów, takich jak odpowiednio przygotowany szablon, ilość odnośników z zewnętrznych stron, słowa kluczowe na stronie, wartościowe materiały i treści o odpowiedniej długości itp. Są też kwestie czysto techniczne, takie jak wspomniany właśnie standard HTTPS oparty na protokole SSL. Google już od kilku lat rekomenduje właścicielem stron, aby ich serwisy oferowały wsparcie dla standardu HTTPS – czym on właściwie jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie naszej strony w wyszukiwarce Google?

Czym jest HTTPS / SSL?

HTTPS to skrót od HyperText Transfer Protocol Secure i jest, mówiąc dość prosto, standardem komunikacji między użytkownikiem (a dokładnie naszą przeglądarką internetową) i stroną internetową (serwerem). W sieci aktualnie działają dwa takie standardy – HTTP i HTTPS. Ten pierwszy z pewnością znacie z ogromnej liczby stron – gdy spojrzycie na adresy większości witryn, to zazwyczaj zaczynają się one właśnie od „http://”.

Zwykły standard HTTP ma jedną wadę – jest dość otwarty. Oznacza to, że można przechwycić dane, które są przesyłane między naszą przeglądarką a stroną internetową (np. dane formularzy czy dane do płatności itp.). HTTPS różni się tym, że jest bezpieczniejszy, gdyż nasze połączenie ze stroną jest szyfrowane. Wszystkie dane, które wpisujemy, są zaszyfrowane za pomocą protokołu SSL (dodatkowej warstwy bezpieczeństwa, która odpowiada za proces szyfrowania danych), przez co są nie do odczytania przez osoby trzecie. HTTPS zazwyczaj rozpoznajemy po tym, że adres strony rozpoczyna się od „https://” i na pasku adresu w przeglądarce widoczna jest ikona zielonej kłódki. Oznacza to, że strona posiada zweryfikowany certyfikat SSL, który umożliwia szyfrowanie i odszyfrowywanie danych przesyłanych między przeglądarką a witryną.

Najczęściej standard HTTPS wykorzystywany jest na stronach bankowych lub takich, w których wpisujemy swoje prywatne dane (np. podczas rejestracji czy wypełniania formularzy). Prawda jednak jest taka, że absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby HTTPS było wykorzystywane znacznie szerzej, zwłaszcza w sklepach internetowych. Z tego powodu Google zachęca wszystkich twórców stron do zaimplementowania takiego rozwiązania w swoich serwisach, gdyż zwiększa ono po prostu bezpieczeństwo i prywatność użytkownika. A co więcej, jak się okazuje, HTTPS ma także wpływ na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

W jaki sposób HTTPS/SSL może mi pomóc wypromować stronę?

HTTPS ze względu na swój charakter nie ma bezpośredniego wpływu na to, czy strona będzie wysoko pozycjonowana, czy też nie. Trzeba jednak pamiętać, że Google stworzył swój algorytm wyszukiwania w taki sposób, że nie liczą się tylko dobre słowa kluczowe, chwytliwa nazwa i dopasowanie się treścią do tego, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Algorytm Google, który odpowiada za wyświetlanie wyników wyszukiwania, premiuje poszczególne strony także za szybkość wczytywania witryny oraz za poziom zabezpieczeń. Wszystko po to, aby na pierwszych miejscach były strony zarówno dobrze dopasowane do słów kluczowych, jak również wysokie jakościowo.

Mówiąc prościej, firmie Google po prostu zależy na tym, aby strony w Internecie były dobrze zabezpieczane, więc „nagradza” on te serwisy, które używają szyfrowanych połączeń. Zabezpieczenie SSL jest jednym z 200 czynników, które wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Firma z Mountain View tak zdecydowała i sama o tym informuje w swoim dokumencie, który przedstawia kilkaset różnych elementów, mających wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Co prawda zaimplementowanie standardu HTTPS nie sprawi, że nasza strona nagle wystrzeli na sam szczyt wyników wyszukiwania. Niemniej jednak gdy w wynikach wyszukiwania zaczyna się robić „ciasno” i chcemy przegonić konkurencję, to posiadanie certyfikatu SSL może zadecydować, czy wyświetlimy się jeszcze na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, czy też może spadniemy już na początek drugiej. Jako dowód warto tu przytoczyć badania serwisu Backlinko, który przeanalizował ponad 1 milion wyników wyszukiwania z Google. Wyniki są proste – istnieje ogromna korelacja między posiadaniem certyfikatu SSL i pozycją na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Sytuację najlepiej oddaje podsumowanie przez autora tego raportu, a mianowicie słowa, że „nie jest to niespodzianką, gdyż Google potwierdził, że HTTPS wpływa na pozycję w rankingach”.

Kiedy i dlaczego warto wyposażyć się w certyfikat SSL i połączenie szyfrowane na stronie?

Jest to przydatne przede wszystkim w sytuacjach, gdy prowadzimy sklep internetowy lub inną formę sprzedaży przez Internet. W takich sytuacjach często przetwarzamy dane osobowe oraz obsługujemy płatności internetowe. Nie tylko zatem zwiększymy pozycję naszego sklepu internetowego w Google, ale również zapewnimy sobie większe zaufanie u naszych klientów. Nasz sklep będzie także wyglądał o wiele bardziej profesjonalnie.

Wszystkie te elementy mają wpływ na sukces naszego sklepu, a także na jego pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Wydawałoby się, że w dzisiejszych czasach większość stron internetowych wyposażona jest już w taki certyfikat, zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę wpływ SSL na pozycjonowanie strony, a także na poziom bezpieczeństwa. Jak się jednak okazuje, wcale tak nie jest. Serwis Ahrefs wykonał badania na 10,000 najpopularniejszych domen i prawie 70% stron nie posiada działającego standardu HTTPS.

Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim to, że wprowadzając optymalną konfigurację HTTPS jesteśmy aktualnie w stanie zwiększyć pozycję naszej strony w Google na tle konkurencji. Co więcej, jest to o tyle ważne, że wkrótce coraz więcej stron będzie działać w oparciu o ten standard, a więc zignorowanie tego elementu z czasem zacznie nas kosztować coraz więcej – nasza pozycja w Google może zacząć przez to spadać. Jeśli zatem zakładamy nową stronę lub sklep, to zainwestowanie w standard HTTPS i certyfikat SSL powinno być dziś obowiązkowym krokiem.

Z czym wiąże się wprowadzenie standardu HTTPS?

Musimy uzyskać certyfikat SSL, czyli wirtualne zaświadczenie, potwierdzone przez jedną z firm wydających tego typu rzeczy. Certyfikat możemy uzyskać np. w ramach naszego hostingu lub wykupić na osobnej stronie. W niektórych firmach za certyfikat SSL trzeba zapłacić. 

Wielu hostingodawców oferuje jednak atrakcyjne ceny, dzięki czemu za certyfikat SSL zapłacimy kilkadziesiąt złotych rocznie. Gdy już uzyskamy certyfikat dla naszej domeny, to pozostaje tylko skontaktować się z hostingodawcą i poprosić o jego instalację na serwerze.

Często na serwerach dostępne są także bezpłatne na stałe certyfikaty Let’s Encrypt, które można uruchomić kilkoma kliknięciami w panelu zarządzania serwerem. 

W LH.pl oferujemy certyfikat SSL za 9 zł netto w pierwszym roku a także udostępniamy bezpłatny certyfikat Let’s Encrypt.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Błażej Starosta
Ma doświadczenie w tworzeniu oraz prowadzeniu stron WWW, od blogów aż po sklepy internetowe. Od lat uważnie śledzi rozwój WordPressa i jego wpływ na rynek twórców stron internetowych. Stara się być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami technologicznymi i dzielić się swoją wiedzą.