Bezpieczeństwo witryny a pozycja w wyszukiwarce. Dlaczego Twoja strona nie jest wyżej w Google?

Dbasz o publikację unikalnych i jakościowych treści, Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana, a jednak jej pozycja w wyszukiwarce wciąż nie jest wysoka? Warto wiedzieć, że w przypadku pozycjonowania równie istotnymi czynnikami, które firma z Mountain View bierze pod uwagę, są bezpieczeństwo oraz wiarygodność witryny. Sprawdź, jakie działania należy wdrożyć, aby algorytm Google odpowiednio zakwalifikował Twoją stronę!

Bezpieczna strona www — czym się charakteryzuje? 

Podobnie jak z innymi wskazówkami technicznymi, również i w kwestii bezpieczeństwa Google zapewnia określone kryteria, którymi należy się kierować podczas optymalizacji. Podstawą w tym zakresie jest certyfikat SSL (Secure Socket Layer — certyfikat klucza publicznego), zapewniający szyfrowanie połączenia pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem. Dzięki temu przesyłane dane są odpowiednio chronione, a dokładniej mówiąc, są zaszyfrowane, w efekcie czego ich odczytanie przez niepowołane osoby jest niemożliwe. Jak rozpoznać, czy dana strona ma omawiany certyfikat? Jest to naprawdę proste — wystarczy spojrzeć na adres witryny. Jeśli zaczyna się on od prefiksu “https://”, sklep internetowy czy landing page są bezpieczne i wiarygodne. W przypadku, gdy protokół HTTPS jest aktywny, często też na pasku adresu przeglądarki pojawia się zielona kłódka wraz z nazwą firmy.

Na rynku dostępne są trzy rodzaje certyfikatów:

  • klasa DV (Domain Validation), zapewniająca dobry poziom zabezpieczeń,
  • klasa OV (Organization Validation), zapewniająca wysoki poziom zabezpieczeń,
  • klasa EV (Extended Validation), zapewniająca najwyższy poziom zabezpieczeń, używana w bankowości.

Nazwy klas nie są przypadkowe i dotyczą sposobu weryfikacji, na podstawie którego wystawiany jest dokument, potwierdzający nadanie uwierzytelnienia. Domain Validation to zwykle najszybsza metoda, dostępna dla osób mających administracyjne konto mailowe w domenie lub subdomenie, dla której ma być wydany certyfikat. W przypadku Organization Validation oraz Extended Validation wymagane są dodatkowe kroki weryfikacji tożsamości firmy.

W jaki sposób zdobyć certyfikat SSL? Po pierwsze, możesz zorientować się, czy Twój dostawca hostingu nie zapewnia tego typu usługi (jak np. firma LH.pl). Innym sposobem jest zgłoszenie się do urzędu certyfikacji, takiego jak Certum. 

Oprócz protokołu HTTPS istotnym czynnikiem, wpływającym na bezpieczeństwo strony internetowej, jest zabezpieczenie jej przed złośliwym oprogramowaniem, atakami hakerskimi oraz spamem. Wymienione przykłady są traktowane przez Google jako potencjalne zagrożenia, a użytkownicy są ostrzegani przed wejściem na problematyczną witrynę. Zdecydowanie nie budzi to zaufania odbiorców, a także nie zachęca do ponownych odwiedzin, co jest ogromnym problemem dla właściciela strony WWW. Należy Oto więc, zapobiegać niechcianym niebezpieczeństwom. Oto sprawdzone rozwiązania, pozwalające zadbać o ochronę strony internetowej.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo witryny internetowej? 

Jeśli masz już certyfikat SSL, konieczne jest wdrożenie także i innych dobrych praktyk z zakresu bezpieczeństwa. Od czego zacząć? W przypadku, gdy korzystasz z systemu zarządzania treścią, takiego jak WordPress, koniecznie pamiętaj o regularnych aktualizacjach CMS, a zwłaszcza używanych przez Ciebie wtyczek. Dzięki temu będziesz miał pewność, że oprogramowanie, z którego korzystasz, zawiera istotne poprawki, co zapobiegnie ewentualnym problemom. 

Bardzo dobrym nawykiem jest także tworzenie kopii zapasowych witryny (w tym różnych plików i baz danych). W sytuacji, gdy dojdzie do poważnej awarii, zawirusowania czy ataku hakerskiego bez obaw będziesz mógł przywrócić stronę do poprzedniej, działającej wersji. Kopię należy zrobić każdorazowo w momencie, gdy wprowadzasz istotne zmiany, przykładowo aktualizując firmowego bloga czy ofertę produktową.j Użytkownicy WordPressa do wykonania backupu mogą korzystać z wtyczek (wśród najpopularniejszych i darmowych warto polecić All-in-One WP Migration). Inne metody obejmują wykorzystanie protokołu FTP (File Transfer Protocol) oraz dedykowanego programu, dzięki któremu pliki trafią na serwer.

Ze względu na to, że link building jest kluczowy dla optymalizacji, w kontekście linkowania zewnętrznego trzeba również wspomnieć o weryfikacji stron partnerskich. Pamiętaj, że Google ocenia nie tylko poziom bezpieczeństwa na Twojej witrynie. Koniecznie więc sprawdzaj profil odnośników, przykładowo korzystając z narzędzi takich jak Ahrefs lub Moz.

Przede wszystkim pamiętaj jednak, że optymalizacja, a więc i zabezpieczenie strony internetowej, to ciągły proces. Ważne jest, aby być świadomym aktualnych zagrożeń, a także regularnie monitorować oraz aktualizować witrynę.

W jaki sposób sprawdzać i naprawiać problemy, związane z bezpieczeństwem strony? 

Czy aby zadbać o bezpieczeństwo witryny potrzebujesz wykupić specjalne usługi? Na szczęście nie, bowiem do Web Application Firewall zyskujesz dostęp, wykupując hosting. WAF to — najprościej mówiąc — zapora sieciowa, składająca się z białej i czarnej listy, dzięki czemu serwer rozpoznaje akceptowane oraz nieakceptowane elementy czy działania.

Jeśli natomiast chodzi o inne przydatne narzędzia, które pomogą Ci monitorować zabezpieczenia witryny, Google Search Console zapewnia powiadomienia o problemach takich jak złośliwe oprogramowanie, naruszeniu zasad, etc. W przypadku, gdy otrzymasz wiadomość o zagrożeniu na Twojej stronie, najlepiej będzie skonsultować się ze specjalistą do spraw cyberbezpieczeństwa lub zespołem wsparcia technicznego, aby usunąć złośliwe treści i wyeliminować dalsze problemy. W ramach działań związanych z Raportem przejrzystości Google firma udostępnia również możliwość szybkiego sprawdzenia stanu witryny pod tym linkiem. Wystarczy wkleić adres strony, aby szybko uzyskać wynik — możesz skorzystać z tego narzędzia, aby szybko ocenić, czy musisz wprowadzić lepsze zabezpieczenia.

Podsumowanie

Jak widzisz, bezpieczeństwo witryny jest nie tylko kwestią ochrony danych, ale także kluczowym czynnikiem, wpływającym na widoczność i ruch z wyszukiwarki Google. Proces optymalizacji wymaga ogromnej wiedzy, a wdrożenie wszystkich zmian przemyślanej strategii oraz regularnych działań. Dopiero tak prowadzone działania SXO lub SEO przyniosą oczekiwane efekty — konieczne jest jednak skupienie się na wszystkich elementach strony WWW, począwszy od kodu i zabezpieczeń, aż po odpowiednie formatowanie treści. Jeśli zainteresował Cię temat bezpieczeństwa witryny oraz jego wpływu na pozycję w wyszukiwarce, więcej informacji z zakresu optymalizacji znajdziesz na blogu Semcore. Zapraszamy do odwiedzin! 

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Marta Kukuś
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.