LH.pl · Dział pomocy
Na pewno doskonale już wiecie, że dobra domena dla witryny w Internecie to podstawa. Na blogu pisałam już o tym, jak wybrać domenę dla swojego biznesu, tym razem wskażę kilka błędów, których należy unikać rejestrując domenę dla strony WWW.
domeny, klawiatura, komputer, domeny" width="1000" height="550" />
Adres strony ma ułatwić odbiorcy identyfikację treści, która się pod nim znajduje, a także wskazać produkt lub usługę, którą promujemy lub sprzedajemy.
Jakich błędów należy unikać?
1. Zbyt długa nazwa domeny
Nazwa strony powinna być chwytliwa i pozwolić na szybkie i łatwe zapamiętanie jej przez odbiorcę. Jeśli zastosujemy zbyt długą nazwę, zwiększamy prawdopodobieństwo, że klient lub inna zainteresowana osoba, popełni błąd i trafi na zupełnie inną witrynę. Najlepszymi domenami są te, które zawierają tylko kilka liter, tworzą jeden, czy dwa wyrazy. Zdecydowanie nie powinniśmy rejestrować dłuższych ciągów.
2. Zbyt skomplikowana nazwa
Odwołując się do poprzedniego punktu: nazwa domeny musi być łatwa do zapamiętania. Nie należy tworzyć domen, które są trudne do wymówienia, a co za tym idzie – wpisania w wyszukiwarkę.
3. Stosowanie polskich znaków
Mimo, iż takie rozwiązanie może pozwolić nam na rejestrację oryginalnej i dobrze brzmiącej domeny, nie jest to najlepszy pomysł. Użytkownicy Internetu przywykli raczej do wpisywania nazw domenowych oraz e-maili, bez polskich znaków. Może się również okazać, że pod tą samą domeną, ale bez ogonków, będzie umieszczona inna witryna.
4. Dodatkowe cyfry
Swego czasu modne było dodawanie do adresów domenowych końcówek „24”. Na pewno znacie przynajmniej jedną witrynę, która posiada taki niechlubny dodatek i nie mówię tu o popularnym serwisie informacyjnym. W teorii, 24, miało symbolizować dostępność usług lub produktów przez 24 godziny na dobę. O ile słuszne jest zastosowanie adresu lekarz24, o tyle narzedziamalarskie24 brzmi już dość zabawnie. Podobnie rzecz ma się w przypadku stosowania dodatku “100”. Podając komuś adres strony WWW przez telefon, powiemy “stopsow.pl”. Nie mamy pewności, czy ktoś po drugiej stronie zapisze ten adres cyfrą, czy słowem. A skoro pewności nie mamy – lepiej nie ryzykować pomyłek.
5. Wybór domen funkcjonalnych .com.pl, net.pl, biz.pl i innych
W Polsce domeną narodową jest rozszerzenie .pl. Niestety najciekawsze nazwy z tą końcówką są już w większości zarejestrowane przez innych użytkowników. Często, z braku alternatywy, wybieramy domenę z rozszerzeniem .com.pl lub net.pl, co nie do końca jest dobrym pomysłem. Domeny funkcjonalne wydłużają nazwę naszej witryny, a także powodują wzrost prawdopodobieństwa, że odbiorca nie trafi do nas i w pierwszej kolejności skieruje się na stronę z rozszerzeniem .pl. W przypadku zajętości domeny I-rzędu, dobrym rozwiązaniem jest wybór końcówki spośród domen globalnych lub nowych nazw generycznych.
6. Rejestracja domeny będącej znakiem towarowym
Przed rejestracją nazwy domenowej warto odwiedzić stronę Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej i sprawdzić, czy wybrana przez nas domena nie jest chroniona znakiem towarowym. Jeśli tak jest, nie rejestrujemy tej nazwy, gdyż w przyszłości, zgodnie z prawem, może ona zostać nam odebrana.
7. Stosowanie myślników
Znak pauzy, podobnie jak długie rozszerzenie, raczej nie zostanie zapamiętany przez odbiorców naszej witryny. Zdecydowana większość z nich najpierw trafi na stronę bez myślnika. Gorzej, jeśli spotka tam, dla przykładu, ofertę konkurencji. Jeśli “opcja z myślnikiem” to nie jest jedyna możliwa alternatywa, wybierzmy inne rozwiązanie.
8. Mylący dobór końcówki
Pula rozszerzeń, z których możemy skorzystać rejestrując domenę, wciąż się powiększa. Na popularności zyskują nowe domeny generyczne, które brzmieniem mają nawiązywać do konkretnej branży lub tematyki, umieszczonej pod nimi witryny. Dla przykładu, domeny .club lub .party, nawiązują do branży rozrywkowej. Domeny .biz, .pro .office – dedykowane są stronom biznesowym. Znana wszystkim końcówka .info sugeruje portal informacyjny. Nierzadko zdarza się jednak, iż zupełnie przypadkowo wykorzystujemy dostępne rozszerzenia. Niezbyt dobrze brzmi przecież domena: kwiatki.club, lub rowery.office.
Dobra domena pomoże nam w budowaniu wizerunku marki oraz tworzeniu bloga. Pamiętajmy, że to wizytówka witryny – to właśnie na nią w pierwszej kolejności zwróci uwagę odbiorca. Klient chętniej wejdzie na stronę, której nazwa jest zbliżona do poszukiwanej przez niego tematyki. A jak wiemy, im więcej wejść na stronę, tym wyższa pozycja w wyszukiwarce. Warto zadbać o trafny wybór – prostą, łatwą w zapamiętywaniu i wymawianiu, krótką nazwę domenową.