Cudze chwalicie, swego nie znacie czyli czy geolokalizacja serwera ma znaczenie w pozycjonowaniu?

Geolokalizacja serwera

Firma uKONTENTowani.pl od blisko dwóch dekad tworzy strony i sklepy internetowe, a ostatnie lata poświęciła na zdobywanie rynku niemieckiego. Agencja z Zielonej Góry od kilku lat szturmem zdobywa dla swoich klientów pierwsze miejsca w niemieckim google.de. Pozycjonowanie w Niemczech uKONTENTowanym wychodzi bardzo dobrze. 

Współpraca uKONTENTowanych z LH.pl trwa już kilka lat, dlatego postanowiliśmy zapytać jednego z właścicieli firmy, a zarazem leadera programistów i mentora, Grzegorza Chodackiego, co sprawiło, że nam zaufali i co sprawia, że wciąż są z nami. Jeśli jesteście ciekawi doświadczeń, jakie ma firma uKONTENTowani.pl z naszymi serwerami – zostańcie z nami. 

LH: Czy z Waszego punktu widzenia – agencji interaktywnej i webdeveloperów – serwer, na którym utrzymywana jest strona ma znaczenie?

Grzegorz Chodacki: Oczywiście. Serwer ma znaczenie. I nikt mi nie wmówi, że jest inaczej. Dużo widziałem, wiele nocy spędziłem na naprawianiu projektów, które wysypały się na kiepskim i nieodpowiednio (lub wcale) zabezpieczonym serwerze. Ale co najważniejsze, widzimy to w naszej codziennej pracy, że dobry serwer to często połowa sukcesu projektu.

Najczęściej trafiają do nas Klienci, którzy mają już strony internetowe. Często są to bardzo ładne strony czy sklepy. Jest jednak pewien zasadniczy problem: nie sprzedają. Nie dostarczają leadów. Nie przynoszą zysku. I tu pojawia się pytanie dlaczego? Co jest z nimi nie tak? Jak to możliwe, że estetyczna strona z wodotryskami i efektem wow… nie zbiera ruchu i nie ma konwersji? A przecież koniec końców suma musi się zgadzać. W wielu przypadkach jest to kwestia braku optymalizacji technicznej strony i pozornie niewielka zmiana (a mam tu na myśli oczywiście zmianę serwera) może przynieść bardzo spektakularny efekt. 

W naszej firmie staramy się podążać za wskazówkami, których dostarcza nam sam Google. Instrukcje są jasne i przejrzyste, mamy narzędzia chociażby w postaci PageSpeed Insights. Czarno na białym mamy podane parametry, które w ocenie Googla (a na niej nam przecież zależy, skoro chcemy znaleźć się w topach wyszukiwarki) są istotne i na których należy się skupić. I my się na nich właśnie skupiamy. Dzięki szybkim, nowoczesnym, prężnym serwerom jesteśmy w stanie bardzo wysoką ocenę uzyskać stosunkowo szybko. I to jest właśnie nasz wewnętrzny efekt wow.  

LH.pl: A jak to wygląda pod kątem pozycjonowania w innych krajach? Czy strony pozycjonowane na rynku niemieckim muszą leżeć na niemieckich serwerach? Często dostajemy to pytanie od naszych klientów.

Grzegorz Chodacki: Absolutnie nie. Geolokalizacja serwera, wbrew pozorom, nie ma żadnego wpływu na to pozycjonowanie i SEO. Sprawdziliśmy to na setkach projektów, które prowadziliśmy w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Zebrane wyniki i dogłębna analiza pozwoliły nam uznać, że to nie lokalizacja serwera jest ważna.W kontekście hostingu, jeśli mówimy o wymaganiach względem serwera, można powiedzieć, że aby pozycjonowanie było skuteczne i efektywne, potrzebny jest po prostu dobry serwer.

W Polsce mamy naprawdę świetne rozwiązania, które sprawdzą się niezależnie od lokalizacji. 

LH: Jaki hosting to dobry hosting dla agencji interaktywnej?

Grzegorz Chodacki: Hosting przede wszystkim musi być szybki, wydajny, ale i wygodny w obsłudze. Bardzo fajną opcją jest również tzw. backup strony, który jeśli jest w cenie, to świetnie. Im częściej wykonywana automatyczna kopia, tym lepiej. 

Wielu dostawców oferuje aktualnie hostingi dedykowane konkretnym CMS-om. Można znaleźć np. ofertę na serwery dedykowane WordPressowi, WooCommerce’owi czy PrestaShop’owi. Czy to tylko chwyt marketingowy? Raczej nie. To bardzo fajny ukłon w stronę osób bez dużego doświadczenia, które dzięki temu będą mogły lepiej wybrać usługę dla swojej strony www. Zamawiając taki serwer dedykowany konkretnym rozwiązaniom, otrzymujesz hosting, który jest już wstępnie skonfigurowany i dopasowany do wymagań konkretnych programów i softów. Połowa roboty z głowy 🙂 

Hosting dla sklepu internetowego to zupełnie inny stopień przepustowości, mocy, i wielkości. Jest to zrozumiałe, ponieważ w porównaniu do firmowej strony internetowej, która jest de facto wizytówką firmy, sklep to mnóstwo danych, które wymagają mocnej bazy danych i niezawodności. 

LH.pl: Współpracujemy już od kilku lat, co o tym zadecydowało?

Grzegorz Chodacki: Przede wszystkim dobry support. Taki, który jest dostępny 24/7, bo jak wiadomo najlepsi kodują po nocach, podczas gdy inni smacznie śpią. Poza tym – nigdy nie wiadomo gdy na sklep czy stronę wpadnie rzesza użytkowników zainspirowana np. influencerem, który przypadkiem na tik-tokowym lajwie podał nazwę sklepu, w którym kupił “super coś”. Musimy być przygotowani na takie sytuacje, a nasz serwer musi sobie z tym poradzić. A jeśli nie, to po drugiej stronie telefonu czy komputera powinien być dostępny ktoś z supportu, kto pomoże nam przetrwać te trudne momenty i sprawdzi co dzieje się z serwerem.

Druga sprawa to wielokanałowa komunikacja. Nie każdy lubi wisieć na telefonie, czasami niektórych rzeczy nie da się wyjaśnić w trakcie rozmowy, bo trzeba posiłkować się plikami, zrzutami ekranu etc. Wtedy przydają się alternatywne formy komunikacji, takie jak e-mail czy chat. 

Do tego dochodzi opcja szybkiej, łatwej i darmowej instalacji certyfikatu SSL – niewielu dostawców hostingu daje taką opcję. No i bardzo fajna cena – tutaj również macie sporą przewagę nad konkurencją. Świetne serwery w bardzo przyjemnych cenach – czego chcieć więcej?

LH.pl – Jak nasze serwery pomogły Waszym klientom? 

Grzegorz Chodacki: Jako firma, która w branży działa już blisko 20 lat, przerabialiśmy bardzo różnych dostawców hostingu. Zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Nasze doświadczenia również były różne – od skrajnie dramatycznych po ekscytująco pozytywne. Od około dwóch lat trzymamy się wyłącznie sprawdzonych rozwiązań, które najlepiej do tej pory sprawdzały się w przypadku naszych projektów i to te rozwiązania rekomendujemy naszym Klientom. Dlaczego tak się stało? Dlaczego zaufaliśmy właśnie LH.pl?

Serwery LH.pl pozwoliły nam niesamowicie przyspieszyć strony internetowe Klientów, którzy przybyli do nas z zastanymi projektami, które były estetyczne i funkcjonalne, ale “zamulone”, co spowalniało pracę strony/sklepu, a w rezultacie drastycznie obniżyło poziom konwersji w sklepach i w przypadku stron firmowych. Z czerwonych lampek w narzędziach dla developerów Google Page Speed udało nam się uzyskać niemal maksymalny wynik (blisko 100/100 punktów). A wystarczyła jedynie zmiana serwera. To był bardzo pozytywny feedback. Wszystkie nowe strony stawiamy właśnie na serwerach LH.pl. Naszym klientom już na starcie daje to przewagę techniczną nad innymi stronami. Wiemy, że serwery są mocne, niezawodne, bezawaryjne i bardzo szybkie, a do tego przygotowane do przyjęcia ogromnej ilości danych. Biorąc pod uwagę dodatkowe opcje oferowane przez LH.pl nie mamy wątpliwości, że to jeden z naszych ulubionych partnerów biznesowych on-line. 

LH.pl: Jest nam niezmiernie miło, że obdarzyliście nas takim zaufaniem. Liczymy na dalszą owocną współpracę w przyszłości.

Grzegorz Chodacki: Jestem przekonany, że nasza współpraca będzie jeszcze bardziej owocna niż dotychczas. Kolejne projekty już czekają na wdrożenie, także z całą pewnością dostarczycie nam i naszym klientom kolejnych serwerów. 

LH.pl: Dziękujemy za rozmowę.

Grzegorz Chodacki: Również bardzo dziękuję. 

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *