5 „grzechów” klientów zlecających stworzenie strony WWW

5 grzechów klientów stron WWW

Z jakimi problemami w swojej codziennej pracy muszą borykać się wykonawcy stron WWW? Takie pytanie zadaliśmy w ankiecie, którą uzupełniło ponad 600 osób zajmujących się na co dzień tworzeniem stron WWW dla Klientów. Ciekawią Cię odpowiedzi? Zapraszam do lektury! 

Mogłoby się wydawać, że tworzenie stron internetowych to praca marzeń. Stronę przecież można „wyklikać” w kilka godzin i zarobić w ten sposób niezłe pieniądze, prawda? Praktyka jednak znacznie różni się od teorii. Praca webmastera to nie lada wyzwanie, ponieważ oprócz umiejętności technicznych w grę wchodzi także współczynnik ludzki, jakim jest współpraca z klientem. A ta czasem może przypominać przeciąganie liny, gdzie każda ze stron ma swoje argumenty dla swoich racji.

Jak doświadczeni wykonawcy radzą sobie z pojawiającymi utrudnieniami? Jakie wskazówki przygotowali dla innych webmasterów oraz swoich klientów? O tym przeczytasz w wypowiedziach przygotowanych przez Partnerów LH.pl. 

1. Niepewność, niezdecydowanie i przemilczane oczekiwania

Dla ponad 60% wykonawców stron WWW ogromną trudnością jest niezdecydowanie Klienta lub wprowadzanie przez niego zmian w niemal gotowym projekcie. Czy można temu zaradzić? A jeśli tak, jak najlepiej podejść do problemu? 

Jak najbardziej można poradzić sobie z tym problemem.

U mnie sprawdza się dbałość o szczegóły podczas ustalania wytycznych projektu. Czyli dość obszerny brief oraz makieta strony www. Do każdego projektu podchodzę indywidualnie. Otwarcie odradzam pomysły, które mogą się nie sprawdzić, a gdy widzę, że klient może czegoś potrzebować – wychodzę z propozycją.

Poprawki dotyczą głównie przesłanych przez klienta tekstów, czy zdjęć. Myślę, że zazwyczaj mamy w głowie obraz szybkiej edycji treści w programie tekstowym. Niestety w przypadku strony www – to często zmiana całego układu, czy projektu.

Jeśli chodzi o to, co klient powinien przemyśleć przed zleceniem budowania strony WWW, to przede wszystkim należy się zastanowić nad tym: 

jaka strona jest nam potrzebna (informacyjna, blog, galeria, e-sklep, platforma z kursami),

jakie ma mieć funkcjonalności,

jakie treści chcemy na niej umieścić,

– jaka jest nasza grupa docelowa. 

Pamiętajmy o dopilnowaniu podpisania umowy, gdzie określona jest ilość poprawek, przygotowanie makiety strony www oraz uzupełnienie briefu projektowego.

Milena Borkowska
Brand Master Studio / akademiamozliwosci.com.pl

2. Brak świadomości związanej z kosztami wykonania strony WWW

W wielu przypadkach na drodze do realizacji projektu stoi kwestia budżetu Klienta. Jednak nie zawsze chodzi tylko o ostateczną kwotę, którą klient finalnie musi zapłacić. Czy tylko cena ma znaczenie? Co powinna zawierać dobra oferta wykonania strony WWW? Na te oraz inne pytania wskazówek udzielił Igor Kutermankiewicz (iQter.pl). 

Ważnymi aspektami dla wyceny są: funkcjonalność strony, czas jej wykonania oraz ilość podstron. Przykładowo, witryna z 10 zakładkami będzie wymagała więcej pracy oraz czasu, niż strona wizytówka czy Landing Page.

Bardzo istotnym pytaniem jest kto powinien ponosić koszty za takie rzeczy jak wykup domeny, hostingu, wtyczek albo motywu na stronę. Jeżeli klient ma specyficzne wymaganie, np. motywu z jakiego motywu mam korzystać, albo wdrożenie specjalnej funkcji na stronie która wymaga kupna wtyczki, są to dodatkowe koszty które to klient ponosi. Z domeną oraz hostingiem jest dokładnie tak samo. Jako osoba która tą stronę tworzy, pomagam klientom wybrać hosting odpowiedni pod ich potrzeby.

Najważniejszymi rzeczami na które kupujący stronę powinien patrzeć przy wyborze wykonawcy są jego wcześniejsze projekty oraz opinie. Można sprawdzić czy podobają się nam wykonane przez niego strony oraz poznać opinie innych zamawiających. Warto też zwrócić uwagę czy oferuje on gwarancję, szkolenie z obsługi oraz usługę administrowania stroną.

Igor Kutermankiewicz
iQter.pl

3. Brak zrozumienia procesu budowania strony WWW

Blisko połowa ankietowanych twórców jako przeszkodę w realizacji zlecenia wskazuje brak zrozumienia przez klientów procesu budowania strony WWW. Zapytaliśmy, kto powinien odpowiadać za edukację Klienta i na jakim etapie współpracy powinna się ona pojawić, a także jaki zakres obejmować. Z odpowiedzią przychodzi Weronika Śliwecka (Devispace).

W idealnym świecie za podstawową edukację Klienta powinien odpowiadać on sam. Jednak w rzeczywistości to naszym zadaniem jest mu taką edukację umożliwić, a niekiedy również przekazać.  Kiedy powinna ona następować? Przed rozpoczęciem budowy strony. Wtedy cały proces będzie łatwiejszy i przyjemniejszy dla obydwu stron. 

Myślę, że najbardziej rzetelnym źródłem jest wiedza przekazywana przez nas, twórców stron internetowych. Możemy edukować za pomocą bloga czy też wszelkich treści na naszej własnej stronie internetowej. Webmaster powinien wytłumaczyć proces budowy strony bezpośrednio i zrozumiałymi dla Klienta słowami. Przedstawienie etapów powinno zobrazować ich przebieg, jednocześnie odpowiadając na niezadane pytania.  

Klient, decydując się na nasze usługi, zapewne odwiedził naszą stronę. Z tej wizyty powinien wynieść podstawową wiedzę o przebiegu procesu tworzenia strony internetowej. Jeśli nie odrobi swojej pracy domowej, niezbędna będzie krótka lekcja podczas pierwszej rozmowy o projekcie. Zrozumienie struktury współpracy ułatwi ustalanie terminów i zakresu prac. 

Weronika Śliwecka
devispace.pl

4. Brak materiałów niezbędnych do stworzenia strony WWW

W przypadku co trzeciego wykonawcy utrudnieniem we współpracy z Klientem jest jakość materiałów (lub ich całkowity brak), na podstawie jakich powstać ma nowa strona WWW.  Czy zawsze powinna być to przeszkoda determinująca zakończenie współpracy z Klientem? W jaki sposób sobie poradzić z brakiem materiałów? Które z nich stanowią absolutne minimum? Swoją wiedzą w tym temacie podzielił się Przemysław Szliep (SP-Media).

Zacznijmy od tego, jakie materiały są niezbędne do stworzenia strony www. Przede wszystkim są to teksty. Bez tekstów żadna strona nic nie sprzeda. Dodatkowym atutem będą na pewno zdjęcia stworzone typowo pod firmę, a nie brane z banku zdjęć. W SP-Media jeżeli klient nam nie prześle tekstów, to wstawiamy po prostu przykładowe treści tzn. „Lorem Ipsum”, oraz jakieś zdjęcia, które docelowo podmienimy.

Pytanie, czy brak materiałów ma wpływ na wycenę strony www?  Jak najbardziej, ponieważ możemy sobie zaplanować sekcje oraz treści, ale kiedy klient będzie chciał wstawić tam dużo więcej tekstu albo zupełnie inne sekcje to nasze wizje się rozjadą i przez to pewnie będzie więcej pracy.

A jak zabezpieczyć się na wypadek niedostarczenia przez klientów materiałów? W umowie można zawrzeć punkt, w którym opiszemy, że kiedy klient nie dostarczy materiałów w danym dniu, to strona może trafić na produkcję (z przykładowymi tekstami), a teksty zostaną wprowadzone w późniejszym terminie. Jednakże na szczęście nigdy nie mieliśmy takiej sytuacji 🙂

Przemysław Szliep
spmedia.pl

5. Brak cierpliwości, zrozumienia i wyrozumiałości

To grzech, który dotyczy obu stron — zarówno wykonawców, jak i klientów. 37% osób, które wykonuje strony WWW twierdzi, zarówno im jak i klientom brakuje cierpliwości. Powoduje to z pewnością niepotrzebne napięcia, a co za tym idzie, wpływa negatywnie na kontakt (który jest konieczny w trakcie tworzenia strony WWW), a nawet na jakość finalnego produktu. Jak to wygląda w rzeczywistości i jak sobie z tym poradzić? Swoje doświadczenie opisuje Jarosław Pilarski (Vebi.pl).

Sytuacją generującą stres w naszej branży jest moment, kiedy klient dzwoni w trakcie trwania prac i mówi, że dany projekt potrzebuje na wczoraj z uwagi na pewne losowe okoliczności. Podobnie jest w sytuacji, kiedy klient dzwoni kilka razy dziennie, dokonuje fali poprawek w projekcie, aż nagle dochodzi, że poprawia samego siebie, dodając nowe funkcjonalności wpływające na cenę projektu oraz czas jego wykonania.

Główną przyczyną konfliktów z klientem jest brak odpowiedniego przygotowania klienta na to co go czeka (niedoinformowanie), brak świadomości, że cena może ulegać zmianie z uwagi na nowe pomysły i jego koncepcje. Nie można zamówić samochodu w wersji EKO, a potem robić z niego PREMIUM w tej samej cenie 😉

Należy poświęcić osobie zlecającej nam pracę odpowiednią ilość czasu, aby przedstawić jej wszystkie warunki współpracy, możliwe zmienne i zakres dalszych działań wspierających projekt (reklama, pozycjonowanie). Klient odpowiednio przygotowany do współpracy oraz zaznajomiony z produktem nigdy nie powinien nas zaskoczyć.

Jarosław Pilarski
vebi.pl

Podsumowanie

Jak można łatwo zauważyć, bardzo wiele problemów przy współpracy pojawia się w wyniku braku zrozumienia przez klienta procesu budowania strony oraz w konsekwencji niedostatecznego ustalenia szczegółów już na wczesnym etapie współpracy. Na szczęście da się temu zaradzić, oferując klientowi odpowiednią edukację – warto poinformować go o tym, jakie wyzwania niesie projekt, wytłumaczyć mu proces budowy strony oraz wdrożyć go we wszystkie etapy współpracy. Dobrze zacząć to robić już na początku współpracy, np. w na etapie przygotowywania briefu projektu. Klient świadomy będzie bardziej wyrozumiały, doceni przekazaną mu wiedzę i chętniej ponowi z nami współpracę przy innych projektach.

Artykuł odpowiedział na twoje pytanie? Udostępnij go dalej:
Obrazek domyślny
Agnieszka Malińska
Lubi robić internetowe rewolucje, używając "ostrych" argumentów, danych i narzędzi. Od ponad dekady związana z marketingiem internetowym., o którym mogłaby rozmawiać godzinami. Prywatnie matka i żona, lubiąca robić bałagan w kuchni. Fanka kryminałów, podróży i gotowania.